Комунальний заклад освіти
"Середня загальноосвітня школа №81"


Ділимося досвідом

 

Розділи сайту:

 

 

 

 

 

Зміст розділу
Помощь к аттестации
 

 

Классный час в 5 классе

Розробка учителя-методиста Хацкевич Т.П.

Тема: Знай свої права, дитино

Мета: показати необхідність обмеження деяких прав і свобод;

показати єдність прав і свобод;

довести, що права і обов'язки потрібні кожній людині;

сприяти формуванню правової грамотності та свідомої моральної поведінки;

виховувати відповідальність за своє майбутнє;

розвивати логічне мислення;

ознайомити учнів із змістом основних статей Конвенції про права дитини,

Загальної Декларації прав людини, Статуту ЗСШ №81.







Обладнання: ілюстрації на тему виконання правил поведінки учнів СЗШ, користування міським транспортом, правил на воді та інших правил;

репродукції, що демонструють лиха Другої світової війни;

Конституція України;

книга «Знай свої права, дитино», Київ «Махаон-Україна» 2000;

програмне забезпечення: Microsoft Power Point;

комп'ютерна презентація «Як стати обов'язковою людиною?»;

ПК та мультимедійна система для демонстрації презентації.

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

II. Привітання учнів зі Святом знань.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

Повідомлення теми і мети уроку. Слайд №1, №2.

Уявіть собі, що ви опинилися на острові, де ніхто не живе. Чого вам буде не вистачати над усе? (Солодощів, телевізора, ПК, батьків. друзів). Отже, більшості не вистачає друзів, спілкування, тому що ми з вами люди, живемо серед подібних до нас.

Робить нас людьми не народження, а те, що ми живемо, зростаємо в людській спільноті.

Кожна людина має власні лише їй притаманні почуття, здібності, характер. Як же зробити так, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили з повагою один до одного? Для цього існують правила, які керують стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.

- Правила дорожнього руху.

- Правила поведінки в театрі, кінотеатрі.

- Правила поведінки в транспорті.

- Правила поведінки на воді і т. д.

Ці правила обумовлюють умови для життя, для праці, для навчання, і називаються вони правами людини. Слайд №3.

Де є права, там є і обов'язки. Що таке обов'язок? Слайд №4.

Але є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, робітники чи селяни, учителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі. Їх затверджує найвища влада у країні це – Верховна Рада України. Називають такі правила державними законами. Закон - обов'язкове для всіх правило. Записані закони в Конституції України. (Учитель демонструє Конституцію України). Слайд №5. У статтях Конституції сформульовані права і обов'язки громадян України. На основі Конституції складають всі інші закони, постанови, які регулюють діяльність і взаємини громадян.

Розділ про права людини – один із найважливіших у Конституції України. Закони держави повинні захищати людину, її права. Таких прав дуже багато – на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок. Права людини – це певні можливості, які охороняються законом, те, що вона може робити для того, щоб вести повноцінне життя, і в чому їй не можуть відмовити.

Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, нажаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.

Сьогодні 250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожний рік від хвороб помирають 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.

В Україні три четверті дітей із хронічними хворобами. З'явився новий тип дітей – «діти вулиці» (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як заманеться. Основна маса з них має освіту 3-4 класи. Більшість із них – малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками. Зараз Семенов Ілля розповість вам дуже повчальну казку.

Отже, ваші найбільші вороги: наркотик, алкоголь, тютюн загрожують вашому життю, тобто порушують ваше право на життя.

А як іще порушується право людини на життя? (Війна, вбивство).

Уся історія людства – це історія війн. Одна з найстрашніших війн тривала 6 років і закінчилася в 1945 році.

(Учитель демонструє відповідні репродукції картин, або кадри з фільму). Загинуло близько 60 млн. Для них право на життя було порушено. Життя втратили люди, кількість яких перебільшує чисельність населення сучасної України. І тоді в усьому світі зрозуміли, що треба об'єднатися для захисту прав людини. 24 жовтня 1945 року було створено ООН – Організацію Об'єднаних Націй (народів). Це міжнародна організація, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі. Її Статут підписала 51 держава, зокрема й Україна.

10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна декларація прав людини. Декларація (оголошення, заява) прав людини - документ, у якому визначені основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й усезагального миру.

У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання.

Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому в 1959 році була прийнята Декларація прав дитини. Слайд №6. А 20 листопада 1989 року представники урядів прогресивних (передових) країн світу, в тому числі й наша Україна, підписала Конвенцію про права дитини. Слайд №7. У цій Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.

Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства. Слайд №8. (Статті з Конвенції про права дитини(адаптований текст)).

"Всі права і свободи, вказані в Конвенції, належать кожній дитині, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови і віросповідування."/ст.2/

"Кожна дитина має право на життя і здоровий розвиток."/ст.6/

"Кожна дитина має право на ім'я."/ст.7/

"Дитина має право на індивідуальність." /ст.8/

"Ніхто не має права розлучати дитину з батьками."/ст.9/

"Дитина має право вільно виражати свою думку." /ст.13/

"Дитина має право на особисте життя, недоторканість житла, тайну кореспонденції." /ст.16/

"Ніхто не має права кривдити іншу людину,принижувати її і жорстоко наказувати." /ст.І9/

"Дитина має право на користування сучасною охороною здоров"я. /ст.24/

"Дитина має право на освіту." /ст.28-29/

"Кожна людина, і дитина теж, має право на відпочинок." /ст. 31/

"Ніхто не може зробити дитину рабом." /ст. 32 /

"Ніхто не повинен катувати, принижувати чи жорстоко наказувати дитину." /ст.37/

"Ніхто не має права посадити людину в тюрму, якщо вона не винна. Кожен має право на справедливий суд і дитина теж." /ст.40 і ст.11/

 

Ви учні і навчаєтесь у школі. Щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожний мав своє місце за партою, щоб легше вчителям було вас навчати, у школі є правила поведінки учнів. Хто знає в якому шкільному документі записані права і обов'язки учнів? Це Статут школи. Слайд №9. Давайте згадаємо основні права і обов'язки учнів. Слайд №10. Слайд №11. Ви бачите, права і обов'язки учнів тісно пов'язані. Що означає порушити право? Слайд №12.

Слайд №13. Учимося відрізняти дозволене від забороненого (що можна, а що не можна)

Згадайте, що іноді відбувається на уроках? Слайд №14 . Під час уроку ти вільно ходиш по класу, оскільки вважаєш, що в тебе є право на свободу пересування. А тепер давайте розберемось. Що ж відбувається? У тебе є право на свободу пересування, а вчитель не задоволений і саджає тебе на місце. Чи значить це, що вчитель порушує твої права? Право, котре захищають всі закони і документи!

Справа в тому, що людина не може бути повністю вільною. Твоє право закінчується там, де починаються права інших людей. Закон, обов'язок зразково вести себе на уроці не дозволяє тобі ходити по класу без дозволу вчителя. По закону ти не маєш права заважать іншим учитися, ти порушуєш права інших учнів.

Погляньмо, як це можна показати схематично. Слайд №15. Поясніть схему. Зробимо висновок. Слайд №16.

Слайд №17. Ви розмовляєте з товаришем на уроці, оскільки, вважаєте, що маєте право на свободу слова.

Слайд №18. Поясніть.

Слайд №19. На уроці ти слухаєш пісеньку по телефону, оскільки, вважаєш, що маєш право на користування культурними цінностями.

Слайд №20. Поясніть.

Слайд №21.

Слайд №22. Хто має право обмежити ваші права?

Слайд №23. Слайд №24. Слайд №25. Правила законослухняних людей

 

IV. З ГЕРОЯМИ КАЗОК ПО СТАТТЯХ КОНВЕНЦІЇ

( Правова гра )

 

Мета гри: Навчити дітей самостійно працювати з текстом Конвенції про права дитини. У грі розглядаються конкретні ситуації порушення прав дитини на прикладі літературних героїв. Основним атрибутом гри є картки з текстом телеграм від імені літературних героїв, по відношенню до яких були порушені права.

 

ТЕКСТ ТЕЛЕГРАМ І ВІДПОВІДІ ДО НИХ :

 

1 . "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."

/Кай із "Снігової королеви" Г.Х. Андерсена, ст.9, ст.8/.

2 . "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."

/Падчерка із казки С. Маршака "Дванадцять місяців”, ст.19 і ст.31/.

3 . "Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку

/ Попелюшка із казки "Попелюшка" Ш. Перро, ст.31 і ст.16/.

4 . "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."

/Цибуліно із казки Дж. Родарі "Пригоди Цибуліно", ст.11 і ст.40/.

5 . "Рятуйте! Нас з'їв сірий вовк!"

/Червона Шапочка і бабуся із казки Ш. Перро "Червова Шапочка", ст. 6/.

V. Заключне слово вчителя.

 

У кожного з нас є права, і ми повинні добре їх знати та вміти ними користуватися. Таким чином ми виховуємо в собі відповідальність за своє майбутнє. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.


Презентацію до уроку ви можете подивитися або зберегти на свій ПК тут >>>.