Розділи сайту:

 

 

 

 

 

Зміст розділу

 

 
 

 


Про вивчення інформатики   у 2014-2015 н.р.

 

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти», у 2014/2015 н.р. учні 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів продовжать вивчення інформатики за програмою «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н.В., Ломаковська Г.В., Проценко Г.О., Ривкінд Й.Я., Шакотько В.В.) із розрахунку 1 година на тиждень (ознайомитись з програмою можна на сайті МОН

(http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/).

 

Саме у 6 класі будуть вивчатись наступні розділи: «Алгоритми та їх виконавці» (7 год), «Поняття операційної системи» (6 год), «Мультимедіа» (4 год), «Текстовий процесор» (8 год), «Комп'ютерні мережі» (8 год), резерв часу – 2 год.

 

Нагадуємо, що відповідно до програми, розподіл змісту і навчального часу є орієнтовним. Учителю надається право коригувати послідовність вивчення тем залежно від методичної концепції та конкретних навчальних ситуацій, від рівня підготовки учнів і сформованості у них предметної ІКТ-компетентності, вибудовуючи найбільш доречну для конкретного навчального закладу або класу траєкторію навчання. Водночас у 6 класі не можна змінювати логічну послідовність теми «Поняття операційної системи» відносно всіх інших, бо для вивчення тем «Мультимедіа», «Текстовий процесор» та «Комп`ютерні мережі» необхідні сформовані поняття учнів про файлову систему та навички виконання операцій з файлами та папками. Запропонована кількість часу на вивчення кожної теми також є орієнтовною, вчитель може її змінювати (до 15 % від загального навчального часу для кожного класу). При цьому вчитель має забезпечити рівень навчальних досягнень учнів, зазначених у програмі з кожної теми.

 

Під час вивчення теми «Алгоритми та їх виконавці» в учнів повинно сформуватись уявлення про об'єкти, події, команди, виконавців, систему команд виконавців, алгоритми, використання алгоритмів у повсякденному  житті та навчальній діяльності учнів, форми подання алгоритмів, середовище виконання алгоритмів, базові алгоритмічні структури, сформуватися вміння складати алгоритми та подавати їх у різних формах, формально виконувати алгоритми з навчальної діяльності та побуту; складати і виконувати алгоритми у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритму. Сформовані у 6 класі поняття та вміння будуть використані як базові при подальшому вивченні цієї теми у 7-9 класах.

 

Враховуючи вікові особливості учнів 6 класу, для формування практичних навичок доцільним буде обрати навчальне середовище виконання алгоритмів Scratch, що можна завантажити за посиланням:   http://info.scratch.mit.edu/uk/Scratch_1.4_Download. Середовище Scratch є крос-платформним програмним забезпеченням, що підтримує україномовний інтерфейс та поширюється безкоштовно, а також взяте авторськими колективами за основу для висвітлення цієї теми у підручниках для учнів 6 класу. Але, зауважуємо, що вибір програмного середовища залишається на розсуд учителя з урахуванням наявної комп'ютерної техніки та доречної для конкретного навчального закладу або класу траєкторії навчання.

 

При викладанні теми «Алгоритми та їх виконавці», окрім підручника, доцільно використати навчальні посібники, наведені у Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах, у яких більш детально надано відомості з теми «Алгоритмізація і програмування», а також висвітлено особливості навчального середовища Scratch.

 

Питання щодо викладання теми “Алгоритми та їх виконавці” за допомогою навчального середовища Scratch розглядались 10 квітня 2014 року на вебінарі «Інформаційно-методичне забезпечення викладання інформатики у 5 та 6 класах за новим Державним стандартом базової і повної середньої освіти: проблеми та перспективи» (матеріали вебінару – за посиланням http://info.hoippo.km.ua/semnari-vebnari.html).

 

Вивчення теми «Поняття операційної системи» повинно сформувати в учнів поняття про призначення операційних систем, об'єкти операційної системи, призначення файлової системи, об'єкти файлової системи та їх властивості, про шлях до об'єкта файлової системи, повне ім'я об'єкта файлової системи, тип файлу, сформувати навички виконання операцій над об'єктами файлової системи: створення, виділення, копіювання, перейменування, переміщення та вилучення об'єктів, виконання пошуку об'єктів файлової системи.

 

Сьогодні у розпорядженні сучасної людини досить великий вибір комп'ютерної техніки, різних операційних систем та програмного забезпечення. Найпопулярнішими з них є операційні системи сімейства Windows, Linux, Mac OS, а для мобільних пристроїв це операційні системи Android та iOS. У зв'язку з цим, рекомендується при викладанні даної теми акцентувати увагу учнівна спільні властивості об'єктнозорієнтованих сучасних операційних систем, тобто на наявне поняття об'єкта, над яким можна виконувати певні дії та який має певні властивості.

 

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014 № 500 «Про проведення експертизи та громадського обговорення типових навчальних планів та навчальних програм для дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів», внесено зміни та доповнення до програми «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів».

 

При вивченні теми «Поняття операційної системи» термін «інформаційний об'єкт» можна замінити на термін «інформаційна модель об'єкта» та навести приклади.

 

У зв'язку з тим, що необхідно розвести поняття «об'єкти операційної системи» та «об'єкти файлової  системи», до змісту теми внесено перелік об'єктів файлової системи, такі, як файли і папки, операції з якими вивчаються (наприклад, не вивчаються операції з дисками (із запам'ятовуючими пристроями, а точніше з їх носіями), оскільки об'єкти файлової системи, як складової операційної системи, є і об'єктами операційної системи. При цьому слід пам'ятати, що не всі об'єкти операційної системи є об'єктами файлової системи, наприклад, вікно. До властивостей об'єктів файлової системи додано розмір файлів та ємність носіїв даних. Це обґрунтовано тим, що з цією інформацією учні будуть зустрічатися при роботі з файлами.

 

Під час вивчення теми «Мультимедіа» в учнів 6 класу повинно сформуватися поняття про мультимедіа, об'єкти мультимедіа, галузі використання мультимедіа, мультимедійні пристрої та мультимедійне програмне забезпечення, а також сформуватися навички копіювання об'єктів мультимедіа з фотокамер, мобільних пристроїв на комп'ютер, вміння переглядати та прослуховувати об'єкти мультимедіа на комп'ютері за допомогою програмних середовищ, вміння переглядати, змінювати значення властивостей графічних зображень та вміння виконувати основні операції над ними.

 

Оскільки програма з інформатики побудована за лінійно-концентричним принципом, то знання учнів з цього розділу будуть розширені у 8 класі під час вивчення теми «Опрацювання об'єктів мультимедіа». Вивчення теми «Текстовий процесор» у 6 класі у вирішенні більшості завдань спирається на сформовані знання і навички учнів, що були отримані під час вивчення теми «Редактор презентацій» у 5 класі, а саме: формує поняття учнів про текстовий документ та його об'єкти, текстовий процесор та його призначення, формує навички учнів створювати, відкривати, редагувати та зберігати документи в середовищі текстового процесора, форматувати текст, виділяти та вилучати, копіювати й переміщувати фрагменти тексту звикористанням комбінацій клавіш, меню, вставляти графічні об'єкти в текстовий документ, знаходити й замінювати фрагменти тексту в автоматичному режимі, перевіряти правопис текстових документів та виправляти помилки в автоматичному режимі, роздруковувати текстовий документ.

 

У підручниках для учнів 6 класу, якими забезпечений навчальний процес за кошти державного бюджету, даний розділ описаний у двох варіантах, висвітлюючи особливості роботи з текстовим процесором Microsoft Word та текстовим процесором LibreOffice. У цьому розділі до програми вносяться такі зміни: додано до змісту  та до вимог «Перегляд текстового документа», додано до змісту: «Створення текстового документа», додано до вимог: «Описує правила введення тексту, описує властивості абзаців та символів», «Описує поняття ключового слова», «Вміє форматувати  документ», «Описує властивості графічного зображення в текстовому документі». Введено поняття «форматування за зразком». Замінено поняття «організаційні діаграми» на «схеми/діаграми» так, як у Microsoft Office Word 2007 і більш пізніх версіях, та в LibreOffice відсутнє поняття «організаційні діаграми».

 

Під  час  вивчення  теми «Комп'ютерні мережі» в учнів повинно сформуватись уявлення про комп'ютерні мережі та їх призначення, типи комп'ютерних мереж, глобальну мережу Інтернет, основні служби Інтернету, веб-сайт, веб-сторінку та її адресу, гіперпосилання, авторське право та Інтернет, сформувати вміння відкривати файли та папки на інших комп'ютерах локальної мережі, копіювати та переміщувати дані між різними комп'ютерами мережі, відкривати у вікні браузера веб-сторінку із заданою адресою, створювати та редагувати список сайтів, обраних для швидкого перегляду, використовувати гіперпосилання для навігації веб-сторінками, зберігати зображення, веб-сторінки та їх фрагменти, використовувати пошукові системи для пошуку інформаційних матеріалів в Інтернеті, дотримуватися правил безпечної роботи в Інтернеті при пошуку інформаційних матеріалів, використовувати енциклопедії, словники та перекладачі, розміщені в Інтернеті, у своїй навчальній діяльності.

 

У цьому розділі у зміст програми додано поняття пошукової системи. У результаті додано до вимог: «описує призначення комп'ютерних мереж, поняття мережної взаємодії», «описує поняття гіперпосилання, авторське право».

 

13 березня 2014 року науковометодичним центром викладання інформатики, ІКТ і ДН ХОІППО проведено вебінар з питань підготовки вчителів до викладання інформатики за участю авторських колективів підручників з інформатики для 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Матеріали вебінару, в тому числі презентації, які висвітлюють авторські концепції підручників, розміщені на сайті   http://info.hoippo.km.ua/semnari-vebnari.html.

 

Підручник «Інформатика. 6 клас»   (авт. Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.). Видавництво «Генеза».

Структура підручника цього авторського колективу для 6 класу аналогічна структурі відповідного підручника для 5 класу. В основу викладення навчального матеріалу в підручнику покладено об'єктний і алгоритмічний підходи.

 

У 6 класі до понять об'єктів, властивостей об'єктів та їх значень додається вивчення поняття події. Саме в результаті настання певних подій змінюються значення тих чи інших властивостей об'єктів. Важливим є те, щоб при вивченні всіх тем курсу 6 класу вчителі та учні визначали об'єкти, що вивчаються, їх властивості та події, які змінюють значення властивостей об'єктів, Об'єктний і алгоритмічний підходи роблять можливим використання підручника у навчальних закладах з різними типами апаратних та програмних засобів. Платформонезалежний огляд об'єктів та їх властивостей формує цілісне уявлення про предмет вивчення. Структура алгоритмів діяльності залишається схожою для різних версій програмного забезпечення, відрізняється лише у незначних деталях, і це дає можливість сформувати певну логіку у підходах до опанування різними версіями програмних засобів.

 

Викладення практичного матеріалу базується на використанні операційної системи Windows XP та програм пакету Microsoft Office 2007. Вивчення практичної частини розділу «Алгоритмізація» базується на вільно розповсюджуваному пакеті Scratch.

 

Для забезпечення можливостей роботи з підручником у навчальних закладах з різною матеріальною базою та для надання можливостей самостійного виконання завдань на домашніх комп'ютерах введено рубрику «Для тих, хто працює з Windows 7».

 

Для надання можливості використання підручника у школах, де вже використовують або планують використовувати вільно розповсюджувані програмні продукти, до підручника включено окремий розділ, присвячений вивченню теми «Текстовий процесор» з використанням пакету програм LibreOffice.

 

Важливими, на думку авторів, є використання запитань для актуалізації знань, наведених на початку кожного пункту. Учитель може обговорити з учнями відповіді на ці запитання на уроці безпосередньо перед вивченням нового матеріалу, а може задати на попередньому уроці як домашнє завдання на повторення.

 

Наприкінці кожного пункту розміщено рубрику «Найважливіше у цьому пункті» з узагальненням навчального матеріалу, наведені запитання для самоконтролю, які розподілені за рівнями навчальних досягнень, тренувальні вправи та практичні завдання для формування основних складових предметної ІКТ-компетентності.

 

Учитель може використати їх безпосередньо на уроці або як домашнє завдання. Завдання, наведені після кожного пункту, диференційовані за рівнем складності. Їх кількість дещо перевищує потрібну для використання на уроках та вдома. Це дає змогу вчителю реалізовувати індивідуальний підхід та диференціацію в навчанні, добирати для виконання ті завдання, які найкраще сприятимуть досягненню навчальних цілей уроку. Окремо виділені завдання, які автори рекомендують для роботи вдома, завдання, що відносяться до додаткового матеріалу або передбачені для опрацювання у парах або невеликих групах.

 

Підручник традиційно, крім основного матеріалу, містить рубрики: «Для тих, хто хоче знати більше», «Це цікаво знати». Для методичної підтримки викладання навчання інформатики за даним підручником авторами створено веб-сайт «Інформатика для всіх», розміщений за адресою http://allinf.at.ua, на якому розміщено різноманітні методичні та дидактичні матеріали: календарне планування курсу, файли- заготовки для виконання тренувальних вправ і практичних робіт, корисні посилання, інші матеріали. Зазначаємо, що навчальні заклади, які обрали програму «Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу»  http://info.hoippo.km.ua/do_novogo_navchalnogo_roku.html (за ред. академіків НАПН України А.М. Гуржія і В.Ю. Бикова), продовжують у 6 класі навчання за цією програмою.

 

Варіативну складову навчального плану у 6 класі можна реалізувати, обравши навчальну програму курсу за вибором «Сліпий метод друку», яка надрукована у журналі “Комп'ютер у школі та сім'ї”, №2, 2014 р. (авт. Глюз Н.В.) (лист ІІТЗО від 21.10.03№14.1/12-Г-604) http://info.hoippo.km.ua/do_novogo_navchalnogo_roku.html.

 

Для учнів 5 класу залишаються чинними інструктивно-методичні рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 24.05.2013 № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі», ознайомитись з якими можна на сайті МОН за адресою http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations/, а для учнів 7-11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 №1/9-426 http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/30312/  «Щодо інструктивнометодичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.). Окрему увагу звертаємо на те, що чинність навчальних програм слід перевіряти у переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році.

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до вимог, затверджених наказом МОН від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» http://info.hoippo.km.ua/do_novogo_navchalnogo_roku.html.

 

Практичні роботи, зазначені в програмах, є обов'язковими для оцінювання всіх учнів класу. При викладанні інформатики у всіх класах учитель самостійно добирає засоби та методи подання навчального матеріалу, визначає форму проведення практичних робіт (лабораторні роботи, практикуми, навчальні проекти, колективна робота в Інтернеті тощо).

 

Інші види практичної діяльності учнів (демонстраційні, тренувальні роботи, практикуми тощо) оцінюються за рішенням учителя.

 

Значну увагу слід приділити патріотичному вихованню. Для цього, наприклад, слід обирати відповідні тексти для роботи з текстовим редактором, відповідні сайти для роботи у мережі Інтернет тощо. В основу побудови змісту навчання й вимог до загальноосвітньої підготовки учнів з інформатики за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання інформатики є сформовані (на основі здобутих знань, вмінь і навичок, досвіду навчальної та життєвої діяльності, вироблених ціннісних орієнтацій, позитивної мотивації) предметна ІКТ-компетентність та ключові компетентності, зокрема: інформаційно-комунікаційна, навчальна, комунікативна, математична, соціальна, громадянська, здоров'язбережувальна. Нагадуємо, що для вчителя компетентнісний підхід – це перехід від передачі знань до створення умов для активного пізнання та отримання дітьми практичного досвіду. Для учнів – перехід від пасивного засвоєння відомостей до її активного пошуку, освоєння, критичного осмислення та використання на практиці.

 

До найтиповіших методів формування компетентностей учнів, відносяться: звернення до досвіду учнів, відкрите обговорення нових знань, розв'язування проблемних задач і обговорення проблемних ситуацій, організація дискусій, ігрова діяльність, проектна діяльність.

 

Учитель, який здійснює компетентнісний підхід у навчанні, повинен уміти:

- виявляти повагу до учнів, до їх суджень та питань;

- відчувати проблемність ситуацій, що вивчаються;

- пов'язувати матеріал, що вивчається, з повсякденним життям та інтересами учнів, враховуючи їх вікові особливості;

- закріплювати знання та вміння на практиці;

- планувати уроки, використовуючи різноманітні методи та форми навчання;

- ставити мету та оцінювати її ступінь досягнення разом із учнями;

- оцінювати досягнення учнів не тільки балами, а й змістовною характеристикою.

 

З метою реалізації практичної спрямованості курсу інформатики, незалежно від профілю навчання, віку учнів, комп'ютерна техніка повинна використовуватися на кожному уроці інформатики. При проведенні всіх навчальних занять з інформатики здійснюється поділ класів на дві групи, за наявності в кожній групі не менше 8 учнів (наказ МОН, від 20.02.2002 № 128).

 

Оскільки на етапах актуалізації, мотивації та безпосереднього вивчення теоретичного матеріалу уроку учням також може пропонуватися перегляд презентаційних матеріалів в електронному вигляді, виконання різноманітних завдань та вправ за комп'ютером, то структура проведення кожного уроку має бути ретельно спланована вчителем із урахуванням санітарноігієнічних норм, а саме:

• безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:

– для учнів 10-11 класів на 1-й годині занять 30 хвилин, на 2-й годині занять — 20 хвилин;

– для учнів 8-9 класів — 25 хвилин;

– для учнів 6-7 класів — 20 хвилин;

– для учнів 2-5 класів — 15 хвилин.

• при виконанні практичних робіт, які повинні тривати більше максимально можливого часу безперервної роботи з екраном ПК, потрібно після закінчення цього часу зробити перерву в роботі з екраном ПК на 5 хвилин, виконати вправи для очей і після цього продовжити роботу, але не більше, ніж 10 хвилин.

 

Перед початком навчального року вчитель інформатики повинен обов'язково ознайомитись та використовувати у своїй діяльності Інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення навчальних занять у кабінетах інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій загальноосвітніх навчальних закладів», що містяться у листі МОН № 1/9-497 від 17.07.2013 «Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань створення безпечних умов для роботи у кабінетах інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій загальноосвітніх навчальних закладів» http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36559/.

 

З метою інформування вчителів області про нормативні документи щодо облаштування кабінетів інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій на сайті для вчителів інформатики створено сторінку Кабінет інформатики http://info.hoippo.km.ua/kabnet-nformatiki.html.

 

Шкільний курс інформатики, згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою КМУ № 1392 від 23 листопада 2011 р., віднесено до галузі «Технологія», де провідним компонентом є спосіб діяльності.

 

Тому навчальний час, який відводиться на вивчення курсу інформатики, потрібно розподіляти таким чином:

• 30% навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних знань;

• 70% навчального часу відводиться на формування практичних навичок роботи з сучасною комп'ютерною технікою та ІКТ.

 

Наводимо перелік вільно поширюваного програмного забезпечення та орієнтовні посилання для завантаження.

 

Офісний пакет «OOo4kids», містить необхідний мінімум засобів для роботи в школі, україномовний зрозумілий дітям інтерфейс.

 

Офіційний сайт http://educoo.org/TelechargerOOo4Kids.php містить версії різними мовами та для різних операційних систем.

Ширші можливості може забезпечити офісний пакет LibreOffice. Офіційний сайт http://www.libreoffice.org/.

 

Операційну систему Лінукс можна завантажити на офіційних сайтах Убунту(http://www.ubuntu.com/), Мінт (http://linuxmint.com/) та інших.

 

Також повідомляємо, що з метою подальшого впровадження обласного факультативу з програмування цьогоріч видано наказ департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації № 20-но від 24.02.2014 р. “Про розширення бази для проведення освітньої інноваційної діяльності за програмою обласного факультативу «Основи програмування» для учнів 7-9 класів навчальних закладів області». Трирічна робота за програмою факультативу дає позитивні результати (з 17 переможців цьогорічної обласної Інтернет-олімпіади з програмування – 7 (41%) є учасниками обласного факультативу, 6 учнів-учасників факультативу стали призерами ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики у 2013/2014 н.р., що складає 29% від загальної кількості переможців, з 4-х переможців IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики у 2012/2013 н.р. від Хмельницької області - троє є його учасниками, а у нинішньому році всі три переможці IV етапу змагань займались на факультативі). Угода про співпрацю для шкіл Хмельницької області, зразок заявки для реєстрації учнів на факультативі, правила реєстрації – на сайті Школи олімпійського резерву «Step by step»   http://sbs2.km.ua/.

 

О. СОЛОГУБ,

методист ХОІППО


Наказ №460 від 16.04.2014р.

 


Про порядок закінчення навчального року

Від 14.02.2014 № 1/9-115

 

Про порядок закінчення навчального року

та проведення державної підсумкової атестації

у загальноосвітніх навчальних закладах

в 2013/2014 навчальному році

 

 

Закінчення 2013/2014 навчального року та проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти визначено відповідно до вимог Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.02.2008 № 94 зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.02.2008 за № 151/14842, зі змінами (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 23.11.2010 № 1116 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.12.2010 за № 1237/18532) та особливостей організації навчально-виховного процесу, зазначених у листі Міністерства освіти і науки України від 20.05.2013 № 1/9-349 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року».

 

У 4-х, 9-х та 11-х класах у 2013/2014 навчальному році атестація проводиться за збірниками завдань, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 27.12.2013 № 1844 «Про надання грифа Міністерства освіти і науки України збірникам завдань для проведення державної підсумкової атестації». Перелік збірників та методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації подаються у додатку 1.

 

У цьому навчальному році навчальні заняття завершуються 30 травня (31 травня для шкіл, які працюють за шестиденним робочим тижнем). У цей день проводиться свято «Останній дзвоник».

 

Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 06.02.2008 № 1/9-61 та проводяться у 1-4 класах 2-5 червня, у 5-8 і 10 класах – 2 червня-13 червня. За рішенням закладу навчальні екскурсії і навчальна практика можуть бути проведені протягом навчального року.

 

У 4-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 13 по 22 травня із української мови та читання, математики. У навчальних закладах з навчанням російською, іншими мовами національних меншин можуть підлягати атестації і результати навчальної діяльності з мови навчання (мова і читання).

 

У 9-х класах державна підсумкова атестація проводитиметься з 2 по 16 червня з п'яти предметів: української мови, математики, географії, біології, а також іноземної мови чи іншого гуманітарного предмета за вибором навчального закладу.

 

У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з поглибленим вивченням предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах таким предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено.

 

З усіх обов'язкових предметів атестація проводиться письмово за збірниками завдань, рекомендованими Міністерством освіти і науки. У разі проведення атестації за вибором, форму проведення атестації (усно чи письмово) обирають учні. Переліки білетів для проведення атестації в усній формі подаються у додатку 2.

 

Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів (диктант) проводитиметься 13 червня. Завдання буде оголошено в день проведення атестації по телебаченню (канал УТ-1) та радіо.

 

Конкретні дати проведення атестації з інших предметів визначають навчальні заклади за погодженням з відповідними управліннями освіти. При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації необхідно передбачити два-три дні для підготовки до проходження атестації з кожного предмета.

 

Державна підсумкова атестація розпочинається о 9.00. Інший час початку проведення державної підсумкової атестації має бути погоджений навчальними закладами з відповідними органами управління освіти.

 

Державна підсумкова атестація для випускників 11-х класів проводиться з 23 по 29 травня з трьох предметів у письмовій формі за збірниками завдань. У цей період навчальні заняття для одинадцятикласників не проводяться.

 

23 травня відбудеться державна підсумкова атестація з української мови (переказ, обов'язково). Завдання буде оголошено в день проведення атестації по телебаченню (канал УТ-1) та радіо.

 

Дати проведення атестації з двох інших предметів (з історії України або математики (для учнів, які навчалися за універсальним профілем) чи з профільного предмета (для учнів, які навчалися в класах інших профілів) та з предмета за вибором учнів) визначають навчальні заклади за погодженням з відповідними управліннями освіти.

 

Бали за державну підсумкову атестацію в основній та старшій школі виставляються у класному журналі у колонку з написом «ДПА» без зазначення дати після колонки з написом «Річна».

 

Випускникам, які звільнені від проходження державної підсумкової атестації, робиться запис (звільнений (а)).

 

Результати державної підсумкової атестації виставляються у додатки до свідоцтв про базову загальну середню освіту та атестатів про повну загальну середню освіту в графі «державна підсумкова атестація» та враховуються при визначенні середнього балу атестата.

 

 

Для проведення Державної підсумкової атестації з української мови, яка є обов'язковою для учнів усіх загальноосвітніх навчальних закладів, Міністерство освіти і науки безкоштовно надсилає до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відповідно до кількості навчальних закладів, для практичного використання збірники завдань, які видані ТОВ «Центр навчально-методичної літератури». Зазначені збірники завдань надійдуть до книжкових баз до 1 квітня поточного року.

 

Електронні версії всіх збірників завдань та білетів для державної підсумкової атестації буде розміщено до 1 квітня поточного року на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua) для практичного використання в процесі підготовки та проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

 

Учні (вихованці) основної та старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів (класів, груп) з навчанням мовами національних меншин, які прибули із-за кордону і почали вивчати українську мову лише в поточному навчальному році, замість атестації з цього предмета можуть за заявою батьків або осіб, які їх замінюють, та рішенням педагогічної ради проходити атестацію з мови навчання.

 

У школах (класах), у яких вивчення предметів здійснюється іноземними, російською, чи іншими мовами національних меншин Державна підсумкова атестація може складатися мовою вивчення предмета. У такому разі переклад необхідної кількості варіантів завдань за збірниками, рекомендованими Міністерством, здійснює навчальний заклад.

 

Учні 9-х та 11-х класів, які хворіли під час проведення державної підсумкової атестації, зобов'язані надати медичну довідку, на підставі якої їм надаватиметься право пройти атестацію в інші терміни.

 

Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти учасники міжнародних предметних олімпіад та турнірів, конкурсів, переможці III (нагороджені дипломами І, ІІ та ІІІ ступенів) та учасники IV етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад звільняються від атестації з предметів, з яких вони стали переможцями (у відповідних випускних класах).

У додаток до свідоцтва про базову загальну середню освіту чи атестата про повну загальну середню освіту виставляються річний та атестаційний бали з цих предметів — 12 балів.

 

Переможці II та учасники ІІІ етапів Всеукраїнських конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт Малої академії наук (у відповідних випускних класах) звільняються від атестації з предмета, який є базовим для оцінювання навчальних досягнень учнів під час конкурсу. У додаток до свідоцтва про базову загальну середню освіту або (чи) атестата про повну загальну середню освіту виставляються річний та атестаційний бали з цих предметів — 12 балів.

 

Учасники тренувальних зборів з підготовки до олімпіад, турнірів, змагань, конкурсів, які мають статус міжнародних, звільняються від атестації. У додаток до атестата про повну загальну середню освіту виставляється річна та атестаційна оцінки 12 балів з того предмета, з якого учень (учениця) братиме участь у відповідних змаганнях; з інших предметів виставляються атестаційні оцінки за результатами річного оцінювання.

 

Випускникам загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали міжнародний сертифікат (диплом) мовного іспиту у поточному навчальному році (Deutches Sprachdiplom (DSD), Goethe-Zertifikat B1, Goethe-Zertifikat B2 — німецька мова; DELF/DALF — французька мова; IELTS, TOEFL, Cambridge E nglish Language Assessment ( FCI ), Pearson Test of English (PTE) — англійська мова; D.E.L.E. — іспанська мова), рівня B-1 для загальноосвітніх навчальних закладів, B-2 для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов зазначені вище іспити зараховуються як державна підсумкова атестація. У додаток до атестата про повну загальну середню освіту виставляються річна та атестаційна оцінки з цих предметів 12 балів.

 

При визначенні претендентів на нагородження золотою та срібною медалями та їх нагородженні необхідно дотримуватися вимог Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні».

 

В окремих випадках при визначенні претендентів на нагородження золотою або срібною медалями за письмовою заявою батьків або осіб, що їх замінюють, для учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) може проводитися державна підсумкова атестація, якщо ці учні навчалися за загальноосвітніми програмами.

 

Контроль за правильністю присудження золотої та срібної медалей покладається на Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

 

Документи про повну загальну середню освіту вручаються випускникам 11-х класів 31 травня-1 червня 2014 р. на урочистих зборах. Документи про базову освіту вручаються учням, які закінчили 9-й клас, 18-19 червня. До участі в зборах, як правило, запрошуються батьки, представники громадських організацій, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, засобів масової інформації. Конкретна дата проведення урочистостей у регіонах визначається Міністерством освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментами (управліннями) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

 

Заступник Міністра Б.М. Жебровський

 

 

Повний текст документу можна знайти на освітніх порталах в Інтернеті